torsdag 24 september 2009

Topptur på Kebnekaise 2 114 möh

Fördelen när man bor några veckor ett stenkast ifrån fjällen (nåja 20 mil) är att man har tid att vänta in bra väder.
När vädret varit ostadigt en längre tid men plötsligt lovade klart och soligt var vi snabba att proviantera och packa våra ryggsäckar för avfärd mot Nikkaloukta och Kebnekaisefjällen. Oskar hade länge pratat om att han skulle vilja göra en toppbestigning av Sveriges högsta berg och nu var det äntligen dags.

Efter 14 km vandring och 5 km båtfärd stolpade vi in på Kebnekaise fjällstation. Det var kallt och blåsigt ute och det var skönt att sitta ner lite på stationen innan det var dags att gå ut och sätta upp tälten, laga mat och krypa till kojs.

Vi hade redan tidigare bestämt att Magnus, Oskar och Hans skulle göra ett toppförsök den första dagen medans jag och Filip skulle hålla till i och kring fjällstationen. Morgonen kom och vilket väder! Vindstilla, soligt och klart, en perfekt dag för en topptur.

Jag och Filip tog fram fjällfloran och samlade växter som vi sedan slog upp. Vi gick upp på husberget Kaipak med fin utsikt över fjällstationen och gick sedan och fikade på uteverandan till stationen. Framåt kvällen kom killarna tillbaka, trötta men nöjda efter en fantastisk dag på berget. Här kommer lite bilder från deras dag:


























Dagen efter var vädret om möjligt ännu bättre och det var min tur att gå upp på toppen. Det blev en fantastisk dag som lätt blir nominerad till sommarens bästa. Efter fem timmars stigning så satt jag och njöt av utsikten på Sveriges högsta topp när en helikopter stannar strax nedanför. Ut kliver två grabbar och knallar de sista metrarna upp på toppen! Jag blev rätt paff men hade inte velat byta med dem, upplevelsen för mig består i den fysiska ansträngningen och sedan belöningen. Dessutom så var deras tid på toppen tidsbegränsad då piloten hade gett dem max tjugo minuter. Väl nere igen så gick vi och åt en tvårättersmiddag med en välförtjänt öl och jag var sådär härligt trött och nöjd som man är när man har varit ute en hel dag, underbart!

Det var mycket folk uppe på toppen den här dagen men eftersom jag startat tidigt från tältplatsen så var jag bland de första på toppen och kunde njuta en lång stund av den fantastiska utsikten. Med mig på toppen var tre fransmän som gått om mig på väg upp i jeans, t-shirt och plastpåsar (innehållande chips)!!! Här är bilden som en av killarna tog på mig.

Inga kommentarer: